Lang leve de opera! 

Russische opera’s uit de 19e eeuw

In zijn vierde lezing over opera behandelt Wouter Molendijk op dinsdag 10 december de twee belangrijkste Russische opera’s uit de 19e eeuw. Dat zijn Jevgenyi Onjegin van Tsjaikovski en Boris Godoenov van Moessorgski.

In de 19e eeuw sprak de elite in Rusland Frans. Sint-Petersburg was de hoofdstad en daar was ook het paleis van de tsaar. De culturele bovenlaag was georiënteerd op West-Europa en Italië. Wat de muziek betreft was er een levendige uitwisseling: heel wat musici en componisten uit West-Europa gingen naar Sint-Petersburg en omgekeerd. Dat betreft dus ook de opera. 

In de vorige drie lezingen hebben we de achtereenvolgens besproken: 

– geschiedenis van de opera tussen 1600 en 1850,

– de vernieuwingen van Richard Wagner,

– de ontwikkelingen van de opera bij Verdi en Puccini.

In deze nieuwe lezing besteden we aandacht aan de Russische opera in de 19e eeuw, met name aan de twee belangrijkste opera’s. Dat zijn Jevgenyi Onjegin van Tsjaikovski en Boris Godoenov van Moessorgski. Beide zijn uit de laatste dertig jaar van de 19e eeuw. Ze zijn heel verschillend. Jevgenyi Onjegin gaat over adellijke personen en hun uiterlijke besognes en liefdes.

Boris Godoenov heeft meer verhaallijnen. Een deel gaat over het gewone volk en de problemen die dat heeft om te overleven. Een ander deel gaat over de tsaar en zijn wijze van overleven. Aan het eind wordt de tsaar krankzinnig van achterdocht.

Zoals het in de opera hoort, zijn er veel emotionele gebeurtenissen. 

Wij bespreken van beide opera’s globaal het verhaal. Daarbij laten we een aantal gedeelten horen en zien, om je een zo realistisch mogelijke opera ervaring te bieden. We zetten dus de wijze van presenteren van de vorige bijeenkomsten voort, want die bleek goed aan te slaan bij het publiek. U hebt geen voorkennis nodig om te komen genieten van deze muziek.

Even voorstellen: Wouter Molendijk.
Een leven zonder muziek is voor mij ondenkbaar. Ik heb heel veel concerten en operavoorstellingen bijgewoond. 

Met mijn partner Ella Wijsman heb ik over de hele wereld gereisd, een andere passie naast muziek. In alle werelddelen hebben we bij mensen thuis verbleven en kunnen meemaken hoe zij leven. 

Mijn derde passie is dan ook gedrag van mensen. Opera gaat over gedrag van mensen: hoe ze samenleven, denken, liefhebben, ruzie maken. Ik verheug me erop om jullie van deze prachtige opera’s te laten genieten.

Scroll naar boven
Ga naar de inhoud